Coaching in Leiderschap

Wat voor leider wilt u zijn?
Leidinggevenden hebben het echt niet makkelijk. Helemaal bovenaan: ondernemer of CEO: ga er maar aan staan. Alle verantwoordelijkheid op je schouders! Managementpositie: altijd tussen twee vuren. (Trouwens, als je geen leiding geeft maar onderop zit: ook weer alle reden tot klagen...)
Iedereen lijkt wel ongelukkig met zijn of haar positie. Hoe kan dat toch? En kan dat anders?

Dienend leiderschap
Een oude opvatting, waar niemand gelukkig van wordt, is: Een bedrijf is een hiŽrarchische organisatie, waar de opdrachten van boven naar beneden gaan. De nieuwe opvatting: een bedrijf is een samenwerking van mensen in alle geledingen en afdelingen, die allemaal belang hebben bij goede bedrijfsresultaten, en allemaal kennis hebben van een deel van het bedrijf en de processen.
Hoe meer mensen betrokken worden bij beslissingen, hoe meer ze gehoord worden en vertrouwen voelen, hoe meer ze zich betrokken voelen en hoe beter ze functioneren. Dit is geen wensdroom, maar wordt onderschreven door wetenschappelijk onderzoek. Hierop is het principe van Dienend Leiderschap gebaseerd.

Dienend leider, gelukkig mens
Een dienend leider maakt zijn mensen duidelijk wat er gedaan moet worden (targets) en geeft ze het vertrouwen om zelf in te vullen hoe ze dat doen. Hij of zij zorgt dat de medewerkers beschikken over de nodige middelen om hun taken optimaal uit te voeren, luistert naar ze en behandeld ze als de volwassen mensen die ze zijn. Daarmee creŽert hij een sfeer van gezamenlijkheid en gelijkwaardigheid waarin samenwerking goed verloopt. Onderzocht en bewezen is dat hierdoor de productiviteit groeit. Iedereen blij. Klinkt mooi, is ook mooi. Echt goed uitgevoerd dienend leiden maakt mensen gelukkig, vooral de dienend leider zelf! Wilt u gelukkig worden, om te beginnen in uw werk?